tisdag 3 mars 2015

#Blogg100, dag 3, Tankar om nuet

Att leva i nuet är ett hett samtalsämne för många i dagens samhälle, inte så konstigt kan jag tycka som själv varit utbränd och är väldigt stresskänslig. Samhället är inte byggt för alla oss som inte tål stress i alltför hög dos, vi människor är inte gjorda för all information vi ständigt matas med från alla håll och kanter. 

Hur många gånger om dagen kollar du din mobil? Jag kollar min väldigt många gånger per dag. Läste någonstans att vi kollar vår mobil 100 gånger på en dag, fatta vad mycket dyrbar tid det går åt som vi kan lägga på annat. Kanske borde vi vuxna inte klaga på våra barn så mycket när de sitter vid sina datorer, med sina surfplattar, med sina mobiler om vi själva inte kan hantera vårt beroende av att ständigt vara uppkopplade, ständigt kolla vår mobil, om det hänt något på exempelvis Facebook, om vi fått ett mail eller dylikt. Är det verkligen så viktigt med att titta efter hela tiden, att ständigt vara nåbar? 

Många säger att de har väldigt ont om tid till att få tid till sig själv, tid att hämta andan, tid att bara vara. Vi kan påverka detta mycket själva har jag fått erfara under de två åren jag var sjukskriven för utbrändhet. Ibland går jag upp en halvtimme tidigare än jag behöver för att koppla av, läsa i en bra bok, skriva dikter, sitta en stund för mig själv med en kopp kaffe. Just för att få den här lugna stunden jag såväl behöver för att dagen ska starta på ett bra sätt för mig själv, för att påminna mig om att inte stressa iväg, att sakta ner vardagen och mitt tempo. 

Många av oss har väldigt mycket uppbokat i almanackorna, möten, träffar med vänner, kalas, saker att göra hit och dit. Se över om du verkligen behöver göra allt du bokat upp, eller hur känner du inom dig, vill du verkligen göra allting du bokat in? Om du känner att du inte vill eller inte behöver göra allt som står, ta bort dessa saker. Det är helt ok att säga NEJ, för då väljer du DIG SJÄLV. Det är du som ska orka, det är du som har ansvar för dig och ditt liv, hur du lever det, ingen annan. 


Glöm inte bort att det viktiga i ditt liv är att koncentrera dig på att det ska fungera för dig - i ditt liv. Om du känner att det inte fungerar på ett sätt som är bra för din hälsa är det dags att stanna upp, reflektera över vad som behöver förändras för att det ska fungera för just dig och din familj. Det går att förändra, även om det ibland tar tid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar