söndag 8 mars 2015

#Blogg100, dag 8, Förväntningar och alla dessa måsten

De senaste tre åren har jag allt mer intresserat mig för att leva mer i nuet, håller på med min andra bok, en må bra bok om hur jag tagit mig ur och kämpar än att inte falla tillbaka i utbrändhet. Läser just nu en mycket bra bok "Lär dig LEVA, mindre stress, mer närvaro" Som Mats Billmark och Susan Billmark skrivit. En bok som går rakt in i hjärtat, en bok jag tycker är viktigt som alla borde ta del utav. 

Det här med förväntningar och måsten i livet, hur stressande är inte det? För mig är det oerhört stressande. Om vi ofta blir besvikna på vänner, familj, oss själva, som många verkar bli. Då har vi för höga förväntningar som är orealistiska som vi själva skapar och detta i sin tur medför att vi blir besvikna gång på gång på allt från småsaker till stora saker. Dessa förväntningar vi själva ställer upp gör oss stressade och oroade. Jag har börjat allt mer, på senaste året att inte ha för höga förväntningar på min familj, mina vänner, mig själv för att inte bli stressad och oroad över saker. Vad som helst kan hända, rätt vad det är blir det inte som man tänkt sig, om jag då haft för höga förväntningar blir det jobbigare och svårare för mig själv att hantera detta. Om jag lägger ribban lägre, går in med känslan att "om detta blir av, då kommer jag bli glad, må bra och ha hur kul som helst" då är det lättare att hantera om det inte skulle bli av, och om det blir av, ja då är det ju toppen. 

När vi inte lever i NUET tillräckligt mycket, det är då vi bygger upp förväntningar av olika slag, av det vi har framför oss, då ser vi fram emot allt kul som ska hända. Vi kan inte leva hela tiden för det vi har framför oss, då glömmer vi bort NUET som är oerhört viktigt för att vi helt och fullt ska bli lyckliga Varför inte göra vår vardag lite mer spännande, ge den mer guldkant. Jag har börjat uppskatta de små vardagliga händelserna som faktiskt sker varje dag mer och mer, genom att göra det har jag i alla fall lättare att leva i nuet. 

Ibland blir inte saker som vi tänkt oss, saker blir faktiskt fel och det får bli fel. Men det är upp till oss själva hur vi väljer att hantera det och hur vi reagerar på det som inte blir som vi från början tänkt oss. Vi ställer allt som oftast väldigt mycket orealistiska förväntningar, som att vi alltid oavsett måste se bra ut och må bra hela tiden, Det är inte SUNT för fem öre. Ingen ser alltid bra ut och vi kan inte må bra hela, hela tiden, vareviga dag. Då är det något som inte stämmer. Vi mår alla dåligt då och då i livet och måste tillåta oss att må dåligt om vi gör det. Vi kan inte bara köra på i samma, gamla tempo vi är vana vid, förskjuta att vi mår dåligt. Då blir smällen ännu hårdare den dagen kroppen säger ifrån. 

Har du också mycket måsten i ditt liv? Det har jag i alla fall. Genom Mats Billmark och Susan Billmark fick jag mig en tankeställare som jag kommer försöka jobba med framöver. 

Måsten kan till exempel vara: 

* Bli en bättre förälder
* Bli en bättre partner
* Gå ner i vikt 
* Tjäna mer pengar
* Byta jobb

Vem är det som sätter upp alla dessa måsten? Några kan vara våra föräldrar, våra vänner, eller våra partners som har lagt dessa på oss. Vad vi kan göra då är att göra en lista på de måsten vi har i just vårt liv, TA BORT ALLA MÅSTEN SOM INTE ÄR VÅRA EGNA.

Några av de måsten vi har är realistiska medan andra är helt orealistiska. Vad vi kan göra är att förvandla de måsten som verkligen är endast våra och ingen annans påtvingade måsten till realistiska mål. Vi ska känna inom oss att vi vill genomföra det vi bestämmer oss för. När vi bestämt oss för vilka måsten vi vill genomföra och är helt och hållet säkra på att det är våra egna och ingen annans kan vi förvandla dem till mål vi vill genomföra på vår färd genom livet. 

DET ÄR ALDRIG FÖRSENT 

BÖRJA IDAG

HA LAGOM HÖGA FÖRVÄNTNINGAR 

DET FINNS INGET SOM HETER MISSLYCKAS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar