måndag 23 mars 2015

#Blogg100, dag 23, reflektioner kring skolan

Är med min 11 åring i skolan på grund av att han "skolvägrat" på grund av mobbing och de två diagnoser han har som ibland gör att han kommer in i perioder utav hemmasittande.

Har varit med på första rasten och det skrämmer mig som förälder hur det är. Inte en enda mentor eller pedagog fanns där mobbing så lätt sker. Eleverna på skolan är inne, i korridorer, är ute på skolgården. Där ute är mentorer och pedagoger och har rastvakt. Det är inne det tråkiga sker. Vad är det för skola våra barn vistas i. Inte konstigt barn till slut "skolvägrar". Elever har noll respekt för varandra och mot vuxna.

Varje gång min son "skolvägrar" blir soc inkopplade av skolan. Har de inget lärt sig är min fråga? Har de ingen kunskap om hemmasittande barn och ungdomar hur man på ett bra sätt får dessa barn till skolan så de inte blir ännu mer stressade och pressade än vad de redan är.

Även dessa barn och ungdomars familjer behöver rätt stöd och inte massa pekpinnar om "skolplikt skolplikt skolplikt " . Jag anser att det behövs mer kunskap om dessa barn och ungdomar och tips och råd till skolor och deras pedagoger och rektorer så de får konkreta tips och idéer hur de kan jobba med detta som många fler än vad vi vet om handskas med varje dag, varje termin. Samhället måste underlätta för dessa alla familjer och ge stöd från början - inte stjälpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar