fredag 16 oktober 2015

Graviditet och utseende

Samhället idag är väldigt utseendefixerat och när man är gravid kommer många frågor upp- oavsett man vill eller inte inom sig. Kroppen förändras när man är gravid. En del är sådär "snyggravida" och är det inte så vi alla vill se ut under vår graviditet? Första graviditeten var jag som en flodhäst, lika rund som jag är lång, spydde till min son som idag är 11 år tittade ut i världen, fick väldigt svår havandeskapsförgiftning som höll på att kosta oss båda livet. I v 32 blev det akut kejsarsnitt och vi låg på Neonatalavdelningen på Danderyds Sjukhus i en månad. Idag är både jag och min son välmående och han har inga "men" efter att ha fötts för tidigt. 

Jag väntar nu mitt andra barn med min underbara sambo, inte samma pappa som till första barnet. Gjorde en gastric bypass för två år sedan och har gått ner 37 kg. Har mått hur bra som helst av den operationen och trivs i mitt "nya jag". Nu är jag i v19, denna graviditet tänker jag nog mer på utseendet än första barnet. Kan nog bero på att jag är orolig att jag ska gå upp lika mycket som med första barnet. Jag hoppas verkligen inte det. 

Känner mig mest ful, osexig, otymplig just nu. Även om det är mysigt på alla sätt och vis att känna det lilla livet inom sig. Jag och min sambo väntar vårt "kärleksbarn". Det är hans första barn, många tankar och funderingar han nog inte alltid tar upp med mig. För mig är det minst lika spännande denna gång och det känns som om det är första barnet på något sätt i och med att det i november är 12 år sedan jag fick min älskade son. 

Nu vid andra barnet mår jag konstant illa igen, spyr ca 7-9 gånger per dag men försöker göra lite roliga saker också och inte isolera mig. Vissa dagar är värre ön andra, har även fått foglossning, vissa dagar sitter jag eller ligger där jag är helt enkelt. Dessa "förvärkar" som kroppen håller på att öva sig med är sååå underbara...eller inte. Hela magen blir stenhård, kroppen lever verkligen sitt eget liv när man är gravid. Det väller ut hör och där känns det som. 
Inte konstigt att man som kvinna får många funderingar kring utseendet när samhället har ett ideal och detta ideal är allt annat än vad man är när man väntar barn. 

Jag har fått många tankar kring om min sambo i smyg tittar på andra tjejer, flirtar med andra tjejer för att jag inte är lika "snygg" som innan. Dessa tankar är en naturlig del utav att vara gravid. Det gäller då att ha en sambo som överöser en med komplimanger, hur snygg och sexi man är och verkligen bekräftar det. Annars känner jag mig osedd, oattraktiv och får en massa knasiga funderingar. 

Så- alla ni killar/mänsom är blivande pappor till era gravida tjejer/kvinnor, överös dem massor om att ni fortfarande tycker att de är attraktiva, sexiga, snygga. Säg "vad fin du är" om hon klätt upp sig etc. Våra hormoner är inte roliga alls då vi väntar barn. Vi är sura, lättirreterade, har lätt till gråt, tar lätt illa upp av kommentarer som inte är menade som elaka. Vi kan inte rå för det, ha tålamod. 

Jag tycker inte om att vara gravid, det enda jag tycker om är att känna bebisen, det andra skippar jag mer än gärna. Utseende under graviditeten, det händer en hel del under graviditeten förutom magen som växer till en gigantisk okontrollerbar form. Har små bröst innan och nu växer de och är större, det känns kul för mig som har små i vanliga fall. 

Tycker om att träna zumba  i vanliga fall men nu känner jag mig mest klumpig och ful när jag går på dessa pass. Känns som alla är så snygga och vältränade. Längtar till nästa år då jag kan vara mer rörlig och inte känna mig som en klumpig, osexig kvinna. Det är svårt att vara sådär snygg som innan. Det är bara att tänka om och leva nu och här med allt vad det innebär att vänta barn. Gravidkläder är inte alltid så roliga, finns inte så mycket snygga och om de är snygga kostar de jätte mycket. 

Mina höfter har blivit större nu under andra graviditeten, det är bara normalt för vi ska ju föda fram ett barn och det måste finnas plats inför förlossningen. Kom ihåg att du som kvinna under förlossningen är "drottningen" det är du som föder och ska bestämma vad som känns bra och inte. Ha folk som du är trygg med på din förlossning. 


V19 nu ❤️❤️❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar